Historie

Boldklubben Olympia 1921 (eller BK Olympia, Olympia 1921) er en dansk fodboldklub beliggende på Amager, København, som blev stiftet i 1921. Klubbens seniorhold er alle placeret i lokalserierne under Københavns Boldspil-Union, hvoraf førsteholdet spiller i Serie 4. Førsteholdet afvikler deres hjemmebanekampe i Sundby Idrætspark, mens træningen i mange år foregik på Kløvermarkens Idrætsanlæg. I 2019 flyttede Olympia permanent “hjem” til Sundby Idrætspark, hvor træningen nu også foregår.

Fodboldklubben skal ikke forveksles med en tidligere klub af samme navn, Boldklubben Olympia, som blev stiftet i 1887 og opløst i 1909.

Fodboldklubben blev grundlagt efter en række drenge fra området omkring Sverrigsgade, der spillede kampe mod andre gadehold på de nu tidligere boldbaner i det østlige Amager Fælled, valgte at stifte en klub ved navn Ydun. Da det viste sig at en håndboldklub på Frederiksberg allerede eksisterede med samme navn, valgte man at omdøbe klubben til Boldklubben Olympia. Under navngivningen overvejede man blandt andet om man skulle kalde klubben for Arsenal.

Boldklubben Olympias første klubhus lå på Røde Mellemvej og var et levn, formentlig en tyskerbarak, fra 2. verdenskrig. Klubhuset blev dog senere flyttet til dens nuværende beliggenhed på Englandsvej 202 og efterfølgende udvidet gennem frivillig hjælp af klubbens medlemmer uden støtte fra offentlige instanser – både med hensyn til arbejdskraft og økonomisk hjælp. i 2017 fik vi med støtte fra Københavns Kommune skiftet taget, ligesom vi i 2019 har gennemgået en større renovation ligeledes med støtte fra Københavns Kommune.

I forbindelse med klubbens 75 år jubilæum i 1996 blev der afviklet to kampe i forlængelse af hinanden på Opvisningsbanen i Sundby Idrætspark, herunder en jubilæumskamp mellem klubbens førstehold og F.C. Københavns reservehold.

Til og med år 2000 afvikledes klubbens træning og hjemmebanekampe i Sundby Idrætspark. Alle klubbens hold fik dog sidenhen fået længere til deres kampe og træning, da man var tvunget til at flytte til Kløvermarkens Idrætsanlæg. Klubbens førstehold havde som de eneste fået tilladelse til at afvikle deres kampe på kunstgræsbanen i Sundby Idrætspark. I 2019 flyttede alle klubbens hold (på nær Syvmands) tilbage til Sundby, hvor både træning og kampe afvikles.

Fra 2004 til 2006 rykkede Olympia op gennem rækkerne. Det skete med førstepladser i først Serie 3 (2004) og dernæst i Serie 2 (2005). Holdet var endda tæt på at ryge videre op i Københavnerserien i 2006, men måtte nøjes med 3. pladsen i de sidste runder. Sidenhen er holdet faldet tilbage i rækkerne.

De seneste år har klubbens første hold hovedsagelig befundet sig i Serie 3, dog med et par få afstikkere nede i Serie og op igen.